sopar a ritme de JAZZ amb els millors xarel·los del Penedès

el darrer divendres de juny vam celebrar aquest magnífic sopar enogastronòmic amb jazz en directe —a càrrec de Jordi Beni & Leo Tejedor duo—, 6a i última sessió de ELS DIMARTS PRIVÉE Cèntric gastro-bar, un seguit d’àpats de diferent temàtica (tant pel que fa al menjar com dels vins i caves degustats) que des de principis d’any hem anat organitzat el primer dimarts de cada mes en aquest restaurant de Vilafranca del Penedès.

però donada l’excepcionalitat d’aquesta darrera i espectacular proposta —un triple maridatge entre els millors xarel·los del Penedès, els excel·lents plats delicatesen que elaboren al Cèntric gastro-bar i la música en viu de dos experimentats músics de l’escena jazzística actual—, vam creure convenient canviar la data inicialment prevista (el dimarts 3 de juliol) i avançar-la al divendres 29 de juny, just una setmana abans de l’edició d’enguany (la 6a) del Caixa Penedès ViJazz, a mode d’activitat prèvia al festival.

a partir de les 21 hores vam començar a rebre els diferents comensals que havien fet la pertinent reserva (a 60 euros el cobert) per assistir a una vetllada tan especial. cal destacar que entre ells hi havia almenys un representant de cadascun dels cellers escollits —segons el nostre criteri— per acompanyar el menú, excepte de Castellroig, que el seu winemaker Marcel Sabaté aquell mateix migdia havia sortit de viatge cap a Itàlia per fer-hi uns tasts i per tant, no va poder acompanyar-nos.

no cal dir que per al club tastaolletes —i també per a la resta d’invitats— fou tot un luxe i un gran privilegi poder compartir taula amb els responsables d’aquesta nova fornada de cellers (i no tant nova, cas de Recaredo, que elabora els seus caves artesanals des de 1924) que estan reivindicant les varietats autòctones del Penedès com un patrimoni a recuperar, tant per respecte al passat històric del nostre territori com per reafirmar-ne la personalitat. a part d’això, la seva presencia al sopar també l’entenem com un gest de recolzament al nostre projecte, que aviat farà un any que vàrem iniciar.

llàstima que aquella nit fos especialment calorosa i en alguns moments l’aire condicionat del local fos insuficient per refrigerar un menjador amb més de 30 persones —bevent i transpirant alcohol—, un fet que a estones va causar certa incomoditat al respectable (i també als vins i caves, que s’escalfaven massa ràpid). però esperem que aquest petit detall no desmereixés les bones intencions i tota la feinada que ens va comportar (a nosaltres i al mateix restaurant) la preparació de la vetllada.

com a mostra, la reunió que un parell de setmanes abans del sopar vàrem tenir amb els músics per explicar-los els diferents cellers, en vistes a determinar els temes que millor amenitzarien la vetllada d’acord amb les característiques de cada vi o cava. personalment, vaig gaudir més d’aquella tarda parlant dels artífexs que hi ha al darrera de cada celler que no pas la mateixa nit del sopar, en que a la inquietud i la preocupació pròpies de qui vol controlar-ho tot per garantir la màxima satisfacció dels assistents, s’hi uneix l’habitual nerviosisme que implica dirigir-te al públic, i més precisament, just davant de qui estàs parlant en aquell moment.

en quant l’àpat en si, que constava de copa de cava i aperitiu de benvinguda més 5 plats (l’últim d’ells, les postres), no en faré l’habitual repassada en detall per evitar allargar-me massa, però sí n’explicaré la mecànica que vàrem seguir al llarg de la nit: mentre es servia un dels 6 vins o caves que vàrem degustar durant el sopar, comentàvem les peculiaritats del celler, així com la personalitat del seu/s propietari/s amb la sana intenció de descobrir el/s personatge/s que hi ha al darrera (que al cap i a la fi, considerem que és la part més interessant).

seguidament, i alhora que es servien els plats, tastàvem i valoràvem el vi (o cava) a nivell organolèptic, però sense entrar en masses detalls tècnics, per a continuació cedir la paraula al Leo Tejedor —el guitarrista del grup— i escoltar les seves argumentacions en quant el tema escollit, qui amb una enorme capacitat comunicativa feia evident el seu bast coneixement de la història del jazz (no per casualitat és professor), consolidant un relat amè i molt coherent que va anar teixint —amb gran habilitat— al llarg de les seves intervencions. finalment, es procedia a degustar el plat mentre sonava el tema seleccionat.

aquí et deixo un link on trobaràs tots els detalls del menú, que va incloure un 7è i inesperat vi de sauvignon blanc, el Cosmic, que va presentar el seu jove elaborador, en Salvador.

i res més; a quarts d’una de la matinada vam donar per finalitzada l’activitat, que alguns van allargar fent cafès i gaudint d’una bona sobretaula, altres prenent un gintònic a la terrassa del mateix local. moltes gràcies a tots els assistents!